Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Záložka do knihy spojuje školy = Záložka do knihy spája školy

Záložka do knihy spojuje školy = Záložka do knihy spája školy



Národný inštitút vzdelávania a mládeže v Bratislave ve spolupráci s Knihovnou Jiřího Mahena v Brně vyhlásili u příležitosti října jako Mezinárodního měsíce školních knihoven 2024 (International School Library Month 2024) pro základní školy a osmiletá gymnázia 15. ročník česko-slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy: Od mravence po velrybu – inspirující svět zvířat = Záložka do knihy spája školy: Od mravca po velrybu – inšpirujúci svet zvierat.

Cílem česko-slovenského projektu bylo navázání kontaktů mezi českými a slovenskými základními školami a osmiletými gymnázii a podpora čtení prostřednictvím výměny záložek do knih. Žáci vyrobili záložku do knihy, na které libovolnou technikou ztvárnili téma česko-slovenského projektu a vyměnili si ji s partnerskou školou ze Slovenské republiky.

Do tohoto mezinárodního projektu se zapojila celá škola včetně školní družiny. Tvořit jsme začali hned v září a v plném nasazení jsme pokračovali celý říjen. Projekt děti inspiroval nejen k tvorbě záložek, ale i k dalším čtenářským aktivitám. Žáci 1. až 3. třídy navštívili divadelní představení pohádky „O pejskovi a kočičce“ na motivy pohádek Josefa Čapka. Páťáci a šesťáci si zpestřili výuku návštěvou městské knihovny, kde pro ně připravila besedu paní knihovnice. Všechny třídy školy navštěvují školní knihovnu, kde si vybírají knížky a společně čtou. Každý měsíc v hodinách čtení besedují žáci nad svou knihou, kterou přečetli doma. Je to velká motivace pro ostatní spolužáky, aby si knížku přečetli také. Ve školní družině probíhá po obědě čtení starších žáků mladším spolužákům, které se střídá některé dny s poslechem pohádek přečtených paní vychovatelkou. Třída II. A se svou paní učitelkou zvládla za dva měsíce další aktivity, které se jim moc líbili. Zahráli divadlo O Červené Karkulce a O třech kůzlátkách, z čítanky si přečetli úryvek Nejdražší korále od Ludmily Pelcové a v pracovních činnostech navlékli jeřabiny ve tvaru srdíčka pro ptáčky. Na druhém stupni žáci diskutovali nad přinesenými knížkami, které jim sloužily jako předloha při tvorbě záložek.
Na konci října se 150 dětí ze 4. – 6. ročníku připojilo k živému řetězu a pomáhalo stěhovat knížky do nové budovy Městské knihovny. Během 75 minut si děti vzájemně předaly asi 500 knížek. Na závěr projektu žáci II. A a VI. B napsali dopisy pro své nové slovenské kamarády ze Základní školy v Medzevu v Košickém kraji. Nyní netrpělivě čekají na odpověď.